Voor deze vakprijs beoordeelt een jury welke nieuwkomer in België het beste presteert. Tijdens het juryberaad worden er diverse nieuwkomers aangedragen. Hierbij worden de volgende drie criteria gehanteerd:
1. Niet langer dan drie jaar actief op de Belgische markt.
2. Mate van schaalbaarheid en groeiambitie;
3. Vernieuwend/origineel zijn of inspelen op een trend.
De jury bestaat dit jaar uit leden van Wave of Engagement, Q&A Retail en diverse retail experts. Verschillende ervaringen met de genomineerde concepten onder de juryleden resulteerden in een gevarieerde reeks standpunten en een levendige discussie. Uiteindelijk werden drie concepten gekozen voor de top 3: Lucien, Pink Gellac en Refaced.
Lucien is een vernieuwende retailketen in de fietsenmarkt, opgericht in februari 2022. Hoewel Lucien nog relatief nieuw is, heeft het bedrijf zich snel uitgebreid door overnames, waardoor het in 2,5 jaar tijd is gegroeid van 0 naar 20 winkels. Deze winkels bevinden zich voornamelijk in de grote steden Antwerpen, Brussel, Leuven, Gent en Mechelen. Lucien streeft ernaar fietsers gedurende de hele customer lifecycle te ondersteunen: van online informatie en het vinden van de juiste fiets, tot de aankoop van de fiets en accessoires, en naverkoopondersteuning zoals onderhoud en herstellingen.
Pink Gellac heeft als missie om gelnagellak van salonkwaliteit naar de consument thuis te brengen -to give colour to everyday life- en is uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende premium nail care-merken van Europa. Zo bestaat de collectie van Pink Gellac uit startersets en meer dan 250 kleuren gelnagellak. Het Nederlandse bedrijf hanteert een omni-channel strategie, is inmiddels online beschikbaar in 8 Europese landen en er zijn 12 brand stores, waaronder in Amsterdam, Antwerpen, Wijnegem, Brugge, Rotterdam en Parijs. In deze Pink Gellac Colour Boutiques kunnen klanten terecht voor inspiratie, advies en kunnen zij de gehele merkbeleving ervaren.
Refaced is een circulair, sociaal en duurzaam brillenconcept dat 1,5 jaar geleden is opgericht. Het concept werkt samen met kringwinkels via een “shop in a shop”-model en beschikt over 18 displays in de Antwerpse regio. Daarnaast zijn er twee tweedehandsbrillenwinkels geopend in Antwerpen en Mechelen, met een derde vestiging op komst in Boom. In september start Refaced een samenwerking met Oxfam Brugge. Oude brillen worden opgeknapt en hergebruikt in samenwerking met een maatschappelijke tewerkstellingsplek, en niet bruikbare materialen worden omgevormd tot nieuwe monturen. Dit 100% Belgische project is ecologisch, sociaal en economisch verantwoord.
De winnaar van de prijs wordt bekendgemaakt op donderdag 3 oktober 2024 tijdens de uitreiking van de publieksprijzen van de ‘Retailer of the Year Belgium’ verkiezingen.
Afgelopen editie was de pitch van Goe Beestig uiteindelijk doorslaggevend voor het publiek en het vernieuwende concept mocht de award in ontvangst nemen.