Brasschaat, 2 oktober 2025 - De winnaars van de publieksprijzen 'Mollie Beste Winkelketen van België' 2025-2026 en 'Mollie Webshop Awards Belgium' 2025-2026 zijn bekend. Meer dan 145.000 consumenten hebben hun voorkeur uitgesproken over hun favoriete winkels en webshops. Tijdens een feestelijke ceremonie in het Kasteel van Brasschaat werden de winnaars bekendgemaakt en ontvingen zij hun award. Daarnaast werd de 'Mollie Newcomer Retail Award' 2025-2026 uitgereikt en werden de overallwinnaars onthuld.
Met bijna 250.000 uitgebrachte stemmen hebben Belgische consumenten massaal hun oordeel gegeven over hun favoriete retailers. Gemiddeld scoorde het aspect Koopgemak het hoogst bij de winkelketens, met een score van 4,26 op een schaal van 5. Voor webshops werd het onderdeel Assortiment het best beoordeeld, met een gemiddelde score van 4,19. Dit jaar werden ook nieuwe categorie toegevoegd, namelijk Fietsen. In totaal mochten 37 retailers een award in ontvangst nemen.
Alle categoriewinnaars maken kans op de overalltitels ‘Mollie Beste Winkelketen van België’ 2025-2026 of ‘Mollie Webshop Awards Belgium’ 2025-2026. Om kans te maken op ‘Mollie Retailer of the Year Belgium’ 2025-2026 moet je naast het winnen van een categorieprijs, als retailer minimaal vijf winkels én een webshop hebben om kans te maken op deze prestigieuze titel. Wie biedt in beide kanalen, zowel in de winkelstraat als online, de beste ervaring aan de consument? De volgende retailers stonden vandaag als overallwinnaar op het podium.
Wondr heeft de 'Newcomer Retail Award' 2025-2026 gewonnen, waarbij zowel de jury als het publiek hun waardering hebben uitgesproken. Deze prijs plaatste de winnende nieuwkomer boven andere genomineerden: Kentucky Stores en Maison Poulet. De bekroning is specifiek bedoeld voor winkelconcepten die minder dan drie jaar actief zijn op de Belgische markt. Een gevarieerde groep nieuwkomers werd beoordeeld op criteria als innovatie, schaalbaarheid en originaliteit. De jury bestaat dit jaar uit leden van Wave of Engagement, Q&A Retail en diverse retail experts. Verschillende ervaringen met de genomineerde concepten onder de juryleden resulteerden in een gevarieerde reeks standpunten en een levendige discussie. Tijdens de uitreiking van de 'Mollie Retailer of the Year Belgium' verkiezingen werden de genomineerden uitgebreid geïntroduceerd en kort bevraagd door juryvoorzitter Tim Gielen, Co-Founder van Wave of Engagement. Na deze korte kennismaking en het tonen van een videopitch, was het aan het publiek om te stemmen. De pitch van Wondr bleek doorslaggevend voor de uitslag.