Brasschaat, 3 oktober 2024 - De winnaars van de publieksprijzen 'Beste Winkelketen van België' 2024-2025 en 'Webshop Awards Belgium' 2024-2025 zijn bekend. Meer dan 200.000 consumenten hebben hun voorkeur uitgesproken over hun favoriete winkels en webshops. Tijdens een feestelijke ceremonie in het Kasteel van Brasschaat werden de winnaars bekendgemaakt en ontvingen zij hun award. Daarnaast werd de 'Newcomer Retail Award' 2024-2025 uitgereikt en werden de overallwinnaars onthuld.
Met bijna 325.000 uitgebrachte stemmen hebben Belgische consumenten massaal hun oordeel gegeven over hun favoriete retailers. Gemiddeld scoorde het aspect Koopgemak het hoogst bij de winkelketens, met een score van 4,29 op een schaal van 5. Voor webshops werd het onderdeel Assortiment het best beoordeeld, met een gemiddelde score van 4,20. Dit jaar werden ook nieuwe categorieën toegevoegd, zoals Drogisterij & Parafarmacie en Health & Beauty. In totaal mochten 33 retailers een award in ontvangst nemen.
Alle categoriewinnaars maken kans op de overalltitels ‘Beste Winkelketen van België’ 2024-2025, ‘Webshop Awards Belgium’ 2024-2025 en ‘Retailer of the Year Belgium’ 2024-2025. De volgende retailers stonden vandaag als overallwinnaar op het podium.
Refaced heeft de 'Newcomer Retail Award' 2024-2025 gewonnen, waarbij zowel de jury als het publiek hun waardering hebben uitgesproken. Deze prijs plaatste de winnende nieuwkomer boven andere genomineerden: Lucien en Pink Gellac. De bekroning is specifiek bedoeld voor winkelconcepten die minder dan drie jaar actief zijn op de Belgische markt. Een gevarieerde groep nieuwkomers werd beoordeeld op criteria als innovatie, schaalbaarheid en originaliteit. De jury bestaat dit jaar uit leden van Wave of Engagement, Q&A Retail en diverse retail experts. Verschillende ervaringen met de genomineerde concepten onder de juryleden resulteerden in een gevarieerde reeks standpunten en een levendige discussie. Tijdens de uitreiking van de 'Retailer of the Year Belgium' verkiezingen werden de genomineerden uitgebreid geïntroduceerd en kort bevraagd door juryvoorzitter Tim Gielen, Co-Founder van Wave of Engagement. Na deze korte kennismaking en het tonen van een videopitch, was het aan het publiek om te stemmen. De pitch van Refaced bleek doorslaggevend voor de uitslag.